غدیر
#غدیر1440
? ویژۀ لقب «أمیرالمؤمنین»
مولا علی صلواتاللهعلیه کنار پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله نشسته بود که ناگهان صدایی گفت:
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ».
این لقب برای اولین بار شنیده میشد.
از این رو پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: یا علی! این جبرئیل است که اینگونه به تو سلام داد [1]؛ یعنی این لقب فقط برای توست و اختصاص به تو دارد و همگان باید تو را اینگونه خطاب کنند
سپس پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله به همۀ اصحاب دستور دادند که از این به بعد، علی بن ابی طالب علیهماالسّلام را اینگونه مورد خطاب قرار دهید:
«یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ»،
و به ایشان اینگونه سلام دهید:
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ».
سلمان و عمار و دیگران طبق سفارش نبی خدا صلیاللهعلیهوآله عمل کردند.
اما بعضی ها یکی پس از دیگری جلو آمدند و با زبان اعتراض گفتند: ای رسول خدا! این امر خداست یا امر شما؟! پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: این از جانب خداست [2].
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: اگر مردم میدانستند چه زمانی علی بن ابی طالب صلواتاللهعلیه، «امیرالمؤمنین» نامیده شد، هرگز اختلاف نکرده، و ولایت و مقام ایشان را انکار نمیکردند؛ او زمانی «امیرالمؤمنین» نام نهاده شد که حضرت آدم بین روح و جسد بود و هنوز به عالم جسمانی وارد نشده بود. به عبارت دیگر در زمانى که پروردگار از صلب بنی آدم نسلشان را پدید آورد، و آنان را بر خودشان گواه گرفت و فرمود: «آیا من پروردگار شما نیستم و آیا محمد رسول من و علی امیرالمؤمنین نیستند؟» گفتند: «آرى، گواهى مےدهیم» [3].
? 13 ذی الحجه، روز فرمایش رسول خداست که فرمودند:
زین پس همگان، علی بن ابی طالب را « #امیرالمؤمنین » صدا کنند و خطاب نمایند.
و این فرمایش، برای ما شیعیان اولویّت دارد.
یا علی ?
? ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] «سَلَّمَ جَبْرَئِیلُ عَلَى عَلِیٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِین»، بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج37، ص: 111.
[2] «قَالَ أَبُو بَکْرٍ: أَمْرٌ مِنَ اللَّهِ أَمْ مِنْ رَسُولِهِ؟! فَقَالَ: مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ. ثُمَّ جَاءَ عُمَرُ، فَقَالَ لَهُ سَلِّمْ عَلَى عَلِیٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ عُمَرُ: أَمْرٌ مِنَ اللَّهِ أَمْ مِنْ رَسُولِهِ؟ فَقَالَ النَّبِیُّ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ.»، المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب، ص: 584.
[3] «لو علم الناس متى سمی علی أمیر المؤمنین ما أنکروا ولایته»، دلائل الامامة (محمد بن جریر الطبری الشیعی) ص 53؛ المحتضر (حسن بن سلیمان الحلی) ص 190؛ ینابیع المودة لذوی القربى (القندوزی) ج 2 ص 248.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مريم بختياري سفلي در 1398/05/27 ساعت 01:01:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |