از حضور تا ظهور 

از حضور تا ظهور

? ای دلِ شکسته در مسیر اربعین
این ‌همه بهانه هست
چشم وا کن و ببین:
دسته‌های سینه‌زن
ذکرهای زیر لب
روضه‌های خانوادگی
آستانۀ تحمّلت اگر کم است
تکیه کن به اشک و آه
ایستادگی کن، ایستادگی!

⏪ اربعین در لغت به معنی “چله” است اما در اصطلاح گذشت چهل روز از وفات یک نفر است و در اصطلاح شیعه اربعین چهلمین روز واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران بی نظیر ایشان است.
?در قرآن چهل روز چند بار بیان شده است مثلا پیامبر اسلام(ص) در چهل سالگی مبعوث شد و یا زمان غیبت حضرت موسی(س) تا 40 روز طول کشید.
? اهمیت گرامی داشت اربعین سید شهدا در روایات زیادی بیان شده است در این زمینه امام حسن عسگری(ع) در این باره می فرمایند:
“نشانه‌های انسان مؤمن پنج تاست: پنجاه رکعت نماز روزانه (نمازهای واجب و نافله)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن و بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.”

✅ به گفته برخی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان شیعه در بین شیعیان رایج بوده‌است. سید محمدعلی قاضی طباطبایی، راهپیمایی اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند.

⏪ اما شروع راهپیمایی اربعین در سالهای اخیر بعد از سقوط صدام در سال 2003 بود. با سقوط حزب بعث، مراسم راهپیمایی اربعین بار دیگر در عراق احیا شد. از آن سال به بعد هر ساله جمعیت بیشتری نسبت به سال قبل در آن شرکت می‌کند

? جالب است بدانید اربعین باعث وحدت ادیان و عقاید مختلف شده است. از مسیحی و یهودی تا بودایی و کمونیست همه و همه در این راهپیمایی شرکت می کنند و تلاش می کنند دلایل و فلسفه این حضور عظیم را دریابند.
? نکته دیگر قابل ذکر از اهمیت اربعین در تفکرات شیعه وجود اربعین های در انقلاب اسلامی سال 57 است.
29 بهمن 1356 که اربعین قیام 19 دی بود.قیام مردم یزد در هشتم فروردین 1357 حلقه سوم از سلسله قیام های زنجیره ای بود.حلقه های قیام با برگزاری بزرگداشت شهدای یزد در شهرهای دیگر تکمیل شد و مردم سایر مناطق به این قیام عظیم پیوستند. این وضعیت همچنان ادامه یافت تا اینکه در مدتی نه چندان طولانی، شکوفه فتح و ظفر از خاک ایران برآمد.

⬅️از سویی بسیاری از کارشناسان و محقین مهدویت امتداد گرامی داشت اربعین حسینی را برابر با ظهور می دانند.در رابطه با اهمیت اربعین در زمینه ظهور ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) اینگونه قابل بیان است که با توجه به اینکه یکی از القاب امام زمان (عج) قائم است، یعنی قیام کننده بر همان معنا و مفهومی که امام حسین برای آن قیام کرد و به شهادت رسید. و از آن­جا که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) وارث خون اباعبدالله (علیه­السلام) است. حال ایشان می­آیند و آن حلقه، معنا و مفهوم را کامل می­کند.
?امروزه اربعین ذهن های خاموش و خواب آلود بشر را روشن می کند و جلوه ای از امام حسین(ع) که مظهر آزادیست آگاه خواهند شد چرا که زمانی که حضرت صاحب بعد از قیام فریادبزند که من همان منتقم خون حسین(ع) هستم برای همه آشکار و روشن است.

♻️پیاده روی اربعین در سالهای اخیر هر سال پر شور تر از سال قبل درحال برگزاری است و دشمنان سعی در کمرنگ جلوه دادند آن دارند هرچند نمی دانند با پوف نمی شود نور خدارا خاموش کرد.
امسال هم به کوری چشم همگان اربعین پرشورتر از گذشته برگزار خواهد شد.

✨کوری چشم مشرکان کوری چشم کافران
کوری چشم شبدلان کوری چشم منکران
✨لطف ما معین بماند حرمت اربعین بماند
گر تو باور نمی‌کنی حالی این خط و این نشان

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.