جسد مومیایی

? مومیایی فراعنه
? تازگی در شهر ری جسدی یافت شده که قرائن بسیاری از «رضا شاه» بودن آن حکایت دارد. اگر واقعا جنازه رضا شاه کشف شده باشد ، اتفاق بسیار مبارک و پدیده در خور توجهی است.

قرآن کریم در ماجرای فرعون می فرماید:

«فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَةً وَ إِنَّ کَثیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیاتِنا لَغافِلُون» (یونس / 92)

«اینک امروز بدنت را از آب بیرون مىاندازیم، تا براى آیندگانت آیت و عبرتى باشى، هر چند که بسیارى از مردم از آیتهاى ما غافلند.»

خدای سبحان ، جسد فرعون را در طول قرون متمادی نگه داشت تا همه امصار و اعصار بدانند داستان سرکشی ها و آدم کُشی های فرعون ، فسانه نبوده. و بدانند همین فرعون که با تکیه به دریای نیل خود را خدا می خواند و گلوی خلق الله می فشرد ، چگونه با قدرت نمایی خدا در همان دریای نیل گلوگیر شد و زیر پا افتاد.

سر برون آوردن مومیایی رضا شاه ملعون از خاک نیز رخدادی از جنس ماندگاری جسد فرعون است. خدای تعالی اراده کرده این فرعون ایرانی را نیز مانند آن فرعون مصری بر چشم ها بنشاند و نمایش قدرت دهد. رضا شاه در وقت مناسب و روزهای خوبی بازگشت! خوب است ببیند روزهایی که با چکمه ، روضه تعطیل می کرد و حجاب بر می داشت به چه روزهایی رسیده. به روزهایی که یک خبرنگار مست پس از نجاست پراکنی خمارزده ، با طوفانی از عواطف ناب مواجه و سرانجام ، راهی بازداشتگاه می شود. روزهایی که دلارها و تراول های نجس ، خرج چهارشنبه های سفید و روسری چرخانی های سیاه می شود ، ولی دختران و زنان پاک این مرز و بوم ، به اختیار در پوشش می مانند.

چه استعاره زیبایی است جسد لگدکوب و خاک آساییده رضا شاه در جوار حرم با شکوه حضرت عبدالعظیم! رضا شاهی که برای رونق زدایی از آستان اهل بیت هر چه داشت گذاشت و حتی موقوفات را تکه تکه کرد تا نامی از این خیمه و خرگاه نماند ، روزهایی رسیده که پرچم این گنبدها روز به روز بالاتر می رود. و چه تصویر زیبایی است میزانسن حقارت رضا شاه و عظمت شاه عبدالعظیم!

اگر این جسد ، جنازه آن «میر پنج دیکتاتور» بود ، شکرانه حضورش را به جا آوریم. برایش موزه ای بسازیم و او را در قفسی شیشه ای جلوی انظار بگذاریم. در کنارش تاریخ خوانانی بگماریم تا شرح طغیان و گستاخی های دیروز و حقارت و بی سر و پایی امروزش را دهند. حضور او در این وقت ، عطیه ای تذکر زاست. به سادگی رهایش نکنیم!
مصطفی امینی خواه

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.