#سحر_خیزی  

#سحر_خیزی
احادیث معصومین علیهم السلام درباب سحرخیزی

در مکتب و سیره معصومین علیهم السلام، زمان سحر از جایگاه والایی برخوردار است.
لذا اهمیت این موضوع را ابتدا از لسان مبارک ولاة امر، حجج الله علی العباد که صاحبین تشریع و معلمان بیان و مبینون شریعت می باشند، مورد مداقه قرار مدهیم.

⏪ اهمیت و ارزش سحرخیزى

? سحرخیز وپاداش خدا

▫️علىُّ بْنُ مُحَمّدِالنَوْفلِى قالَ سَمِعْتُه [الهادى علیه السلام] یَقُولُ:
إنَّ الْعَبْدَ لَیَقُوُم فى اللَّیْلِ فَیَمیلُ بِهِ النُّعاسَ یَمیناً وَشِمالاً وَ قَدْ وَقَعَ ذَقَنَهُ عَلى صَدْرِهِ فَیَأمُرُاللّه ُ تَعالى أبْوابَ السَّماءِ فَتَنْفَتِحُ، ثُمَّ یَقُولُ لِلْمَلائِکَةِ أُنْظُرُوا إلى عَبْدى ما یُصیُبُه فى التَّقَرُبِ إلىَّ بِما لَمْ أفْتَرِضْ عَلَیْهِ راجیاً مِنّى لِثَلاثَ خِصالٍ: ذَنْبِاً أغْفِرُهُ لَهُ، أوْ تَوْبَةٍ اُجَدِّدُهالَهُ، أوْ رِزْقاً أزیدُهُ فیْهِ، إشْهَدُوا مَلائِکتَى أنّى قَدْ جَمَعْتُهُنَّ لَهُ .

➖ از امام هادى علیه السلام شنیدم که مى فرمود: بنده خدا شب از خواب برمى خیزد و چرتش مى گیرد و به راست و چپ متمایل مى شود و گاهى چانه اش به طرف سینه اش مى افتد، پس خداوند متعال دستورمى دهد درهاى آسمان گشوده مى شود، به فرشتگان مى فرماید: به بنده ام نگاه کنید بخاطر چیزى که واجب نکرده ام این چنین خود را براى تقرّب به من به زحمت انداخته است، به امید یکى از سه حاجت: گناهى که آن را براى او ببخشایم، توبه اى که براى او تجدید کنم، یا روزى او را زیاد کنم. آگاه باشید اى فرشتگان من که هر سه را براى او روا کردم.

?تهذیب الاحکام ج 2 ص130 ح 460

? سحرخیز و حجّ خانه خدا

▫️عن رَسُولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله قالَ:
مَنْ قَعَدَ فى مُصَّلاهُ الَّذى صَلّى فیهِ الْفَجْرَ، یَذْکُرُ اللّه َ حَتّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ کانَ لَهُ کَحَجِّ بَیْتِ اللّه ِ الْحَرامِ.

➖ رسول گرامى صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که در مکانى نماز صبح را خوانده بنشیند و ذکر خدا گوید تا آفتاب طلوع کند پاداش او همانند کسى است که حجّ خانه خدا را بجا آورده است.

?مستدرک الوسائل ج 5 ص 57 ح 5357

? سحرخیزی و سپر آتش

▫️عنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلىٍّ علیهماالسلام أنَّهُ قالَ:
مَنْ صَلّى فَجَلَسَ فى مُصَلاّهُ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ کانَ لَهُ سَتْراً مِنَ النّارِ.

➖ امام حسن مجتبى علیه السلام فرمود: کسى که نماز را بجا آورد و در محل نمازش تا طلوع آفتاب بنشیند این کار او را از آتش جهنم باز خواهد داشت.

?وسائل الشیعه ج 4 ص1035 ح 1

کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش

http://telegram.me/mobahesegroup

https://eitaa.com/mobahesegroup

http://sapp.ir/mobahesegroup

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.