شیعه_جعفری


#شیعه_جعفری
⁉️ #پرسش
❔ چرا ما شیعیان را شیعه جعفری می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕ یعنی تا قبل از امام #صادق شیعه نبوده است ❕ ❕

?#پاسخ?

? شیعه به معنای کسانی که معتقد به امامت و ولایت علی علیه السلام و یازده فرزند معصومش هستند در زمان پیامبر گرامی وجود داشتند و خود پیامبر گرامی واژه « #شیعه » را بر این گروه اطلاق کردند .

❕ در تفسیر «الدر المنثور» که از منابع معروف اهل سنت است در ذیل آیه شریفه « اوْلئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَریَّة » ( بینه 7) از جابربن عبداللَّه انصارى چنین نقل شده است که مى‏ گوید ؛

«ما نزد پیامبر بودیم که على علیه السلام به سوى ما آمد، پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: این و شیعیانش در روز قیامت رستگارانند، و در این هنگام آیه شریفه إِنَّ الَّذینَ آَمَنُوا وَ عَمِلُو الصّالِحاتِ أولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ کسانى که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترین خلق #مخلوقات خدا هستند ، نازل گردید».

? الدر المنثور ج 6 ص 379

? حاکم #حسکانی که او نیز از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى است این مضمون را در کتاب معروفش «شواهد التنزیل» از طرق مختلف از پیغمبر اکرم نقل مى ‏کند و تعداد روایاتش از بیست روایت تجاوز مى‏ کند.

? از جمله از ابن عباس نقل مى‏ کند هنگامى که آیه إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ نازل شد، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به على علیه السلام فرمود: «هُو انْتَ وَ شِیْعَتُکَ …»: «منظور از این آیه تو و شیعیانت هستید»

? شواهد التنزیل ج 2 ص 357

❕ بسیارى دیگر از علماى اسلام و دانشمندان اهل سنت مانند ابن حجر در کتاب صواعق و محمد شبلنجى در نور الابصار، این #حدیث را ذکر کرده‏ اند.

? الصواعق ص 96_ نور الابصار ص 70

? بنابراین به شهادت این روایات نام و عنوان شیعه را پیامبر اسلام براى پیروان راه على علیه السلام و طرفداران او برگزیده است، و تاریخچه پیدایش شیعه نه بعد از رحلت و شهادت پیامبر اسلام بلکه به یک معنى در حیات خود آن حضرت بوده است، و این واژه را به یاران و پیروان على علیه السلام اطلاق فرموده، و تمام کسانى که پیامبر اسلام را به عنوان رسول خدا مى‏ شناسند، مى دانند که او سخنى از روى هوى و #هوس نمى ‏گفت ؛ «و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى گوید.- آنچه مى گوید چیزى جز وحى (الهى) که بر او القا شده نیست.» ( نجم 3_4) و اگر فرموده است تو و پیروانت فائزان و رستگاران در قیامت هستید. یک واقعیت است‏.

? پیام قرآن ج 9 ص 24

❕ اما این‏که مذهب شیعه را مذهب جعفرى مى‏ گویند براى این است که تا زمان حضرت امام صادق علیه‏ السلام به واسطه تسلط سیاستمداران و زمامداران ستمگر، فرصت نشر علوم و معارف اسلام و تربیت #شاگرد، آن‏طور که براى ایشان فراهم شد، براى‏ امامان قبل از ایشان فراهم نگردید

? شیخ #مفید می نویسد ؛

«آن قدر مردمان از علوم امام صادق علیه السلام نقل کرده‏ اند که به تمام بلاد و شهرها منتشر گشته و اصقاع عالم را فرا گرفته، و نقل نشده از احدى از علماى اهل بیت آنچه از آن حضرت نقل شده است ، همانا اصحاب حدیث جمع کرده ‏اند اصحاب راویان از آن جناب را از ثقات با اختلاف‏شان در آراء و مقالات، عددشان به چهار هزار رسیده، و آن قدر دلائل واضحه بر امامت آن حضرت ظاهر شده که دل‏ها را روشن نموده و زبان مخالف را گنگ کرده از طعن زدن در آن دلائل به ایراد شبهات »

? الارشاد ج 2 ص 179

? بنابر این ایشان از موقعیت و فرصت، حداکثر استفاده را فرموده، علوم و معارف اسلام را تعلیم و تدریس فرمودند و شاگردان بزرگى تربیت کردند که هر کدام از علماى بزرگ اسلام به شمار مى ‏روند؛ از آن #موقع، شیعه و پیروان آن حضرت را جعفرى گفتند و بعد هم این لقب بر شیعه باقى ماند و امامان بعد هم آن را منع نفرمودند چرا که غرض همه، ترویج دین و هدایت مردم بود؛ همه راستگو بودند و همه مردم را به یک راه که یگانه راه راست است هدایت فرمودند.

? معارف دین ج 3 ص 144

#شیعه
#جعفری
#امام_صادق

  • 5 stars
    نظر از: دی
    1399/03/28 @ 10:57:43 ق.ظ

    دی [عضو] 

    احسنت بانو

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.