قمر در عقرب 


#قمر_در_عقرب چیست؟

قمر در عقرب به زمانی اطلاق می شود که وقتی از روی زمین به ماه نگاه کنیم در برابر صورت فلکی عقرب قرار گرفته باشد.
ماه در طول یک ماه قمری یک بار به دور زمین می چرخد. اگر این دور کامل را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنیم 12 برج به دست می آید که با توجه به ستاره هایی که در این ناحیه های دوازده گانه قرار دارد شکل هایی در آسمان تصور می شود که مبنای نامگذاری برج ها می باشند:

حمل (قوچ)، ثور (گاو نر)، جوزاء (دو پیکر)، سرطان (خرچنگ)، اسد (شیر)، سنبله (خوشه)، میزان (ترازو)، عقرب، قوس (کمان)، حوت (ماهی)، دلو (سطل آبکشی)، جدی (بزغاله نر)

ماه در طول یک ماه قمری بر روی این 12 صورت فلکی حرکت می کند و بر روی هر یک از این صور حدود 2 روز و 10 ساعت و 48 دقیقه توقف دارد.
(پس در هرماه تقریبا دوروز و نصفی قمردرعقرب)

و برای تشخیص این موقعیت باید به تقویم های نجومی و اهل فنّ آن رجوع کنید. اما نکته قابل توجه این که لحظه ها و مکان ها در ظاهر مانند هم هستند، ولی در باطن با هم فرق دارند، مثلاً در میان روزها روز جمعه دارای اثرات و ویژگی های خاصی است، و در میان ساعات شبانه روز، وقت سحر، اثرات و خصوصیات خاصی دارد، هم چنان که در میان ماه ها ماه مبارک رمضان، دارای برکات زیادی است و یا در بعضی از روایات آمده است که بعضی از لحظه ها دارای اثرات خاصی است از جمله استجابت دعا و در هنگام نزول باران و… .(1) بنابراین طبق مبانی اسلام در عالم، حقایق و وقایعی وجود دارد که ناخودآگاه تأثیراتی در بقیه موجودات از جمله انسان و زندگی او دارند. یکی از آنها پدیده قمر در عقرب است که حضرات معصومین بعضی از کارها را در آن موقع نهی کرده اند از جمله ازدواج و سفر کردن و حجامت. از جمله این که امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرمایند: «هر کس در موقع قمر در عقرب، ازدواج کند یا مسافرت کند نیکی و خوبی نبیند».(2) در روایتی آمده: «حجامت کردن در روز چهارشنبه هنگامی که قمر در عقرب باشد، نباید انجام بگیرد».(3) به خاطر همین علماء شیعه به کراهت ازدواج در هنگام قمر در عقرب، فتوا داده اند.(4) هر چند برای رفع کراهت و دوری از بلاء صدقه و دعاء خواندن بسیار تأکید شده است.(5) در پایان دو نکته را متذکر می شویم: یکی آن که غیر از موارد ذکر شده (ازدواج، سفر، حجامت) مواردی از جمله به خانه نو رفتن و غیر آن در روایات اهلبیت ـ علیهم السلام ـ دیده نشده است. هر چند بعضی از منجمین به طور کلی می گویند از هر کار جدید و نویی در هنگام قمر در عقرب باید دوری کرد. نکته دیگر این که بعضی از محدثین می گویند منظور از کراهت داشتن ازدواج در زمان قمر در عقرب، مجامعت و آمیزش زوجین می باشد نه مراسم عروسی و عقد کردن.(6)

پ ن:
1. ر.ک: قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان.
2. ر.ک: حر عاملی، وسائل الشیعه، (باب 11 از ابواب آداب سفر حج)، ج8، ص266، ح1 و ج14، ص80، ح1.
3. ر.ک: مجلسی، محمد تقی ، حلیة المتقین، مشهد، شرکت به نشر، چاپ چهارم، 1386ش، ص191.
4. موسوی خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، قم، مؤسسه نشر اسلامی، 1415ق، ج2، ص213، مساله 5. حلیة المتقین، ، ص357.
6. همان، ص92.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.