مقام های  امام زمان  عجل لولیک الفرج


مقام امام زمان(عج) در کربلا

غیبت طولانی مدت آن حضرت(عج)، منتظران و مشتاقان حضرتش را بر آن داشته است تا در مکان‌ها و مقام‌های منسوب به ایشان، به نماز و عبادت بپردازند.

محدّث نوری (م 1319ق) درباره مقام‌های صاحب‌الزمان(عج) نوشته است: «مخفی نماند که در جمله‌ای از اماکن، محلّ مخصوصی است معروف به مقام آن جناب؛ مثل وادی‌السلام و مسجد سهله و حلّه و خارج قم و غیر آن. ظاهر آن است که کسی در آن موضع به شرف حضور مشرّف، یا از آن جناب معجزه‌ای در آنجا ظاهر شده و از این جهت داخل شده در اماکن شریفه متبرّکه و محل انس و تردّد ملائکه و قلّت شیاطین در آنجا و این خود یکی از اسباب قریبه اجابت دعا و قبول عبادات است.» (نوری، 1386، ج2، ص559)

سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی (م 1348ق) در جایی که وظایف شیعیان را در قبال امام عصر(عج) برمی‌شمرد، یکی از این وظایف را بدین شرح بیان کرده است: «بزرگداشت مشاهد و مقام‌های آن حضرت(عج)، مانند مسجد سهله و مسجد اعظم کوفه، سرداب شریف در سامرا، مسجد جمکران و غیر اینها از جاهایی که بعضی از صالحان، آن حضرت(عج) را در آنجا دیده‌اند، یا اینکه در روایات آمده است که ایشان در آنجا توقف دارد، مانند مسجدالحرام.» (اصفهانی، 1428ق، ج2، ص357-358)

مهم‌ترین مقام‌ها و مکان‌های منسوب به حضرت صاحب الزمان(عج) در خاک عراق عبارت‌اند از: سرداب غیبت در سامرا، مقام‌های آن حضرت(عج) در مسجد سهله و قبرستان وادی‌السلام، و مقام‌های آن حضرت در شهرهای حلّه، نعمانیه و کربلا.
مقام امام زمان در کربلا

این مقام از مشهورترین مقام‌های زیارتی شهر کربلا است و در انتهای محله «باب السلالمه» در شمال این شهر، در سمت چپ رودخانه «حسینیه» قرار دارد. درباره پیشینه و زمان ساخت این مقام اطلاع دقیقی در دست نیست. گفته می‌شود در این محل حضرت مهدی (عج) در حال نماز خواندن رؤیت شده؛ اما برای این باور، سند معتبری وجود ندارد. ساختمان مقام در آغاز به صورت اتاق گِلی کوچکی بوده که در سال 1347 قمری توسعه یافته و بخش‌هایی از آن نیز در سال‌های 1378 و 1391 قمری بازسازی شده است. در دوره رژیم بعث، پس از قیام سال 1411 قمری، این مقام تخریب شد و سپس، یکی از تاجران بزرگ کربلایی، آن را در سال 1414 قمری بازسازی کرد (قریشی، 1391، ص282-284).

به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام» کار ترمیم، بازسازی و نوسازی مقام امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در کربلا در سال 93 با نظارت و اهتمام بخش پروژه‌های مهندسی آستان مقدس عباسی به پایان رسید.
این کار با استانداردهای مهندسی و معماری عالی و طبق معماری اسلامی صورت گرفته و ویژگی‌های بنای قدیمی در حد امکان حفظ شده و با روش‌های فنی جدید و بهترین مواد اولیه جهان بازسازی شده است.

این جایگاه منسوب به حضرت حجت (عج) بوده و مردم در آن نماز می خوانند. باب صاحب الزمان(عج) حرم مطهر امام حسین (ع) رو به این مقام باز می شود و میلیون‌ها زائر سالیانه از این مکان بازدید می‌کنند؛ تا جایی که می‌توان گفت تمام زائران عتبات عالیات به زیارت این مقام مقدس نیز مشرف می‌شوند.

#اللهم_عجل_لولیک_الفرج

منابع:

1-پایگاه زیارتگاه های اسلامی؛
2- پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.