کالای ایرانی

? چرا رهبری در نام‌گذاری سال به جای واژه «تولید داخلی» از «کالای ایرانی» استفاده کردند؟
? امروز به نقل از امیر آبادی عضو هیئت رئیسه مجلس خاطره ای مطرح شده که ایشان در ایام نوروز خدمت رهبر انقلاب بودند و یکی از اعضا وقتی خواست سال نو را تبریک بگوید گفت: سال حمایت از #تولید_داخلی را تبریک می گویم. رهبر انقلاب بلافاصله فرمودند من نگفتم تولید داخلی گفتم حمایت از #کالای_ایرانی.
آقای امیر آبادی بعد توضیح دادند که: انتخاب هوشمندانه شعار حمایت از کالای ایرانی نشان می دهد برندهایی مثل سامسونگ، ال جی، دوو و … حتی اگر در ایران مونتاژ یا تولید شوند کالای ایرانی به حساب نمی آید بلکه تولید داخلی هستند. بنابراین منظور رهبر انقلاب حمایت از برندهای تمام ایرانی هستند.

? اما ظاهرا آقای امیر آبادی منظور رهبر انقلاب را اشتباه متوجه شدند، کالای ایرانی مفهومی فراتر از کالای داخلی دارد نه محدودتر، در واقع رهبر انقلاب وقتی تاکید بر کالای ایرانی دارد منظور حتی کالایی است که سرمایه گذار آن ایرانی است ولی در کشوری دیگر تولید میشود، زیرا امروزه کمتر کالایی میتوان یافت که در تمام فرآیند تولید متعلق به یک کشور باشد.

تولید کالا از مجموعه فرآیندی تشکیل میشود که شامل مالکیت فکری، برند، کارگر، زنجیره ارزش، سرمایه گذار و… میباشد. لذا اگر در یک کالا هر کدام از اینها ایرانی باشد میتوان، گفت که آن کالا ایرانی است واگر کالایی تعداد بیشتری از این فرآیند سهم داشته باشد میتوان گفت ایرانی تر است.
منبع: کانال یادداشتهای اقتصاد مقاومتی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.